Exposició Memòries de Pedres, els gravats rupestres de la Cerdanya i Llívia. - Museu de Llivia

• Exposició Memòries de Pedres, els gravats rupestres de la Cerdanya i Llívia.
04 jul.

L’exposició Memòries de Pedres, els gravats rupestres de la Cerdanya i Llívia, és una exposició temporal co-produïda pel Museu de Bellestà, a la Catalunya Nord, el Servei d’Arqueologia de la Regió d’Occitània, i el Museu de Llívia.

Memòries de Pedres, un conjunt gravat únic a Europa.

L’any 2010 el ministeri de la cultura francès, iniciava un important projecte de recerca, per a l’inventari, recerca i conservació del conjunt de gravats rupestres de la Cerdanya. Des dels anys 1960, investigadors i curiosos de la zona, van començar a interessar-se per gravats a les roques que semblaven antics, tot i que ja es coneixien de molt abans.

Un exemple, és la Pèira Escrita, un gran jaciment a l’aire lliure, on, de forma transversal al llarg de segles, els pastors hi han anat deixan’t l’empremta. El ministeri francès, va circumscriure l’àmbit de la recerca a la zona de l’Alta Cerdanya, en un indret, on el centre geogràfic és Llívia.

La Cerdanya és una vall àmplia, degut a un enfonsament tectònic, una gran esquerda que travessa bona part del Pirineu Oriental. Hi ha gran abundància de roques metamòrfiques com la pissarra, una pedra modejable, i utilitzada des de ben antic en la construcció, una pedra on les incisions d’estris punxants, permeten la incisió per fer gravats.

Aquests gravats rupestres, precisament, es troben a l’aire lliure, en grans roques d’esquist de pissarra, entre els 1300 i els 2000 metres. Això, impossibilitat de portar-los en qualsevol museu i exhibir-los. L’aire lliure possa en perill aquest patrimoni, per l’acció dels agents atmosfèrics, el pas del temps, i també, malauradament, el bandalisme contra el patrimoni.

L’exposició.

Guerrers a cavall, armats i perseguint un ramat de cèrvols, gravats on hi apareix l’enigmàtic llenguatge iber, on sembla que s’invoquen divinitats, i d’altra banda, gravats romans, on, un d’ells, sembla fer referència als quatorvirs de Llívia, probablement els primers magistrats que van governar l’antiga ciutat de Iulia Libica; incisions concaves, naviformes, els més antics trobats a la comarca. I fins a gravats de les marques de pastors de la casa, del segle XX, els quals, podem trobar en aquests mostra.

Llívia, un conjunt de gravats rupestres medievals fets pels constructors del castell.

Llívia queda al bell mig de tot aquest gran conjunt de gravats rupestres de l’Alta Cerdanya. L’any 1995, a les excavacions arqueològiques del castell de Llívia, els arqueòlegs van veure unes lloses de pissarra curioses, que no semblaven com la resta. Hi havia gravats. Així es va trobar el conjunt rupestre del Castell de Llívia. Un conjunt de gravats medievals, que ens fan referència a la quotidianitat de la construcció del castell, a cavall dels segles XIII i XIV.

El Roc de les Bruixes d’Andorra, un conjunt arqueològic excepcional.

Completem l’exposició amb l’audiovisual “El Roc de les Bruixes de Prats: investigació i conservació del conjunt”, documental produït pel Govern d’Andorra, on s’explica la seva troballa, conservació i singularitat, i l’arqueòleg Cerdà, Pierre Campmajó, ens relata el simbolisme d’aquesta roca.

Exposició prorrogada fins el 2 de gener de 2022.

Podeu visitar-ho en horari d’obertura del museu consulteu horaris

Full de sala en francès.

Següent Post

Les 5 icones de Llívia